Spil musik og få en bedre hukommelse

 

Fra the guardian. Flere musiktimer skal forbedre hukommelse,

intelligens og opførsel blandt britiske skoleelever. Ifølge en

undersøgelse bliver venstre hjernehalvdel større, hvis et barn

spiller musik .

Af JESSICA SHEPHERD

En undersøgelse fastslår, at børn får mange fordele ved at lære

at spille et musikinstrument.

En undersøgelse, som den Britiske regering har fået gennemført,

viser, at børn forbedrer både deres opførsel, hukommelse og

intelligens når de lærer at spille på et musikinstrument.

Professor Susan Hallam fra uddannelsesinstituttet ved University

of London har analyseret forskellige forskeres resultater om børns

fordele ved at spille musik.

Undersøgelser viser, at venstre hjernehalvdel bliver større, hvis

et barn spiller et instrument.

Det medfører, at musiktrænede elever kan tilegne sig næsten en

femtedel mere information end andre.

Hallams redegørelse er blevet sat i værk af det britiske børne-,

skole-og familieudvalg og er en del af en kampagne, der skal få

flere engelske børn til at spille musik.

Regeringen håber på inden 2011 at kunne tilbyde dobbelt så

mange i aldersgruppen 7 til 11 år muligheden for gratis at lære at

spille et instrument.

Regeringen siger, at over halvdelen af landets børn under 11 år –

cirka en million - spiller musik.

 

En undersøgelse, der sammenligner musik og dramaundervisning,

viser, at musikundervisning kan øge elevers IQ med 7 point

sammenlignet med 4,3 point ved dramaundervisning.

Adskillige amerikanske undersøgelser viser, at det at spille et

instrument forbedrer børns opførsel. Det skyldes, at samarbejde i

små musikgrupper fordrer tillid, respekt og kompromiser, siger

Hallam.

»I de tidlige ungdomsår er musik i høj grad med til at skabe ens

identitet, og den fungerer som støtte, når unge har problemer

eller føler sig ensomme«, siger professor Susan Hallam.

2,8 mia. kroner til musik Sang eller klaverundervisning forbedrer

ikke nødvendigvis børns matematiske evner.

»Resultaterne af forholdet mellem matematiske kundskaber og

det at spille musik har været blandede«, siger Susan Hallam.

Britiske ministre siger, at regeringen sidste år investerede 330

millioner pund (ca. 2.8 mia kr.) i musik både »i og udenfor

klasseværelset«. I anledning af det nationale musikår havde

man planlangt ' Verdens største musiktime'. Eventen involverede

lige fra den langhårede guitarist Slash til den velfriserede skoleminister,

Ed Balls. Nogle af landets kendteste kunstnere - herunder

jazz-pop-sangeren Jamie Cullum og funksangeren V. V.

Brown skulle sammen optræde i et klasseværelse i det vestlige

London, mens andre som eksempelvis Slash blev transmitteret

fra udlandet.

Tusinder af skoler over hele landet kunne logge sig på for at høre

og se dem.

Skoleminister Ed Balls siger: »Musik er rygraden i den britiske

populærkultur.

Det er det, de unge taler om, og det er det, der inspirerer dem.

Det er jo fantastisk, at talentshows som X-factor hver uge

tiltrækker millioner af seere, men de unge mennesker skal vide,

at de kun kan blive store stjerner, hvis de lærer basale

kundskaber, mens de er unge og stifter bekendtskab med mange

forskellige genrer - alt lige fra klassisk til country«. »Det er

derfor, vi i skolen skal have musikundervisning i verdensklasse«,

siger skoleministeren: »Vi ved, at det at spille et instrument både

kan forbedre læse og skrivekundskaber.

Blandt andet derfor bør musik spille en vigtig rolle - både i skolen

og senere i livet«.
(artiklen er fundet på Glostrup Musikskoles hjemmeside)

http://books.google.dk/books?id=GOJ4XcQBJl4C&lpg=PP1&ots=9kgXwY8QRY&dq=Susan%20Hallam&pg=PP1#v=onepage&q=&f=false